Az elektromos rollerek többsége ugyanolyan járműnek minősül, mint a kerékpárok vagy a kismotorok, ennek megfelelően részt vehetnek a forgalomban annak ellenére is, hogy jogosítvány nélkül vezethetők.
Noha nyártól már a legtöbb modellhez szükség lesz kötelező biztosításra, a jogosítvány azonban még mindig nem feltétele annak, hogy ezeket a járműveket használhassuk, ennek megfelelően továbbra is nagyon sok a kapcsolódó baleset, illetve az így megsérült elektromos roller.
A legtöbbször szerencsére a balesetekben nem történik súlyosabb személyi sérülés, ugyanakkor ezek a járművek sokszor már egy esés után is annyira összetörhetnek, hogy javítás nélkül nem lehet őket újra használatba venni.
Itt azonban adja magát a kérdés: mitől függ egy balesetben sérült elektromos roller javíthatósága? Hol van az a pont, ahol egy ilyen jármű még megmenthető, és hol húzódik az a határ, amikor már inkább egy új roller vásárlására van szükség? Cikkünkben ezt a témát jártuk körül!
Javítható elektromos roller hibák
Az elektromos rollerekről tudni kell, hogy a legtöbb gyártó bár kellően tartósra tervezi az egyes modelleket, azonban aki esett már el kerékpárral vagy motorbiciklivel, az pontosan tudja, hogy rengeteg olyan elem található az ilyen járműveken, amelyek viszonylag könnyen sérülnek.
Ide tartoznak a vázszerkezetből kiálló alkatrészek, amelyek gyengébben vagy valamilyen mozgó mechanizmussal csatlakoznak a szerkezethez, és emiatt sokkal jobban ki vannak téve balesetnél a sérüléseknek. Az alábbiakban ezért sorra vettük azokat az elemeket, amelyek könnyen törnek, de javításuk általában nem okoz gondot.
Kerekek
A kerekek különösen sérülékeny elemek minden járművön. Még baleset nélkül is folyamatosan nagy erőhatásnak és terhelésnek vannak kitéve, így a defektek vagy a kátyúk miatt kialakuló deformációkból kifolyólag kifejezetten gyakran kell javítani vagy cserélni őket.
Nem meglepő ebből kifolyólag, hogy már egy kisebb balesetnél vagy ütközésnél is hamar sérülnek. A legtöbbször általában csak defekt jellemző ilyenkor – ha csak nem tömör gumin futott a jármű –, de a felnik deformációja egyaránt előfordulhat.
Utóbbi már nem minden esetben javítható, de amelyik modellhez kapható külön felni, ott a komplett kerékcsere jó megoldás lehet ilyenkor.
Fékrendszer
A fékrendszer ritkábban sérül egy balesetben, de miután a fékbowden egy része általában szabadon fut, ezért a nagyobb baleseteknél előfordulhat, hogy egyszerűen elszakad, ami cserével könnyen pótolható. Kivéve azt az esetet, ha a fékbowden volt az erősebb és a hozzá kapcsolódó rendszert kitépte a helyéről vagy eldeformált körülötte bizonyos rögzítéseket.
Különösen sérülékeny eleme egy fékrendszernek a fékkar. Nem véletlenül, hiszen kiáll a kormányból, így egy balesetben nagyon könnyen le tud törni vagy el tud görbülni, ami sok esetben teljesen használhatatlanná teszi a féket. Szerencsére a probléma javítható, sőt önmagában általában nem is túl drága.
Csengő
Nem minden elektromos rolleren van csengő, de valamilyen hangjelző berendezés általában adott. Ezek sokszor a kormányon kapnak helyet és kiemelkednek onnan, így balesetben mindig jobban ki vannak téve a sérüléseknek. Gyakran egy szimpla esés elegendő ahhoz, hogy minden letörjön a kormányról.
Ilyenkor természetesen a csengő sem jelent kivételt, azonban jó hír, hogy a probléma szintén könnyen orvosolható. Ha nem is filléres tétel, de az olcsóbb alkatrészek közé tartozik, ami minden esetben pótolható, sőt mi több: amennyiben egyszerű mechanikus csengő volt a rolleren, azt akár még szerviz nélkül is könnyen kicserélhetjük, az sem baj, ha nem márkaazonos megoldás kerül fel a kormányra.
Lámpák
A lámpák a biztonságos közlekedés alapjai minden járműnél, így természetesen az elektromos rollereknél is. Bár erősen modellfüggő, hogy hol és miként helyezkednek el, azonban általában olyan környezetben találhatók, ahol könnyen meg tudnak sérülni – különösen egy balesetben.
Amennyiben a lámpa úgy törött el, hogy rögzítése nem sérült, akkor egyszerűen kicserélhető. Ha a rögzítése is meghibásodott – hiszen vannak olyan modellek, ahol például a hátsó lámpa a sárvédőbe integrálva kapott helyet –, akkor jellemzően a teljes alkatrészt ki kell cserélni – már amennyiben ez lehetséges.
Egyéb esetekben alternatív módszerekre van szükség utólagos lámpák felszerelésével.
Sárvédők
Noha nagyon sok elektromos rolleren nincs túl sok funkciója a sárvédőnek, azonban akadnak olyan járművek, ahol hasznosan és egyben hatékonyan oldották meg a kialakítást. Különösen ezeknél a típusoknál okozhat kellemetlenségeket, ha a sárvédők megsérülnek egy balesetben.
Mivel a sárvédők jellemzően csak nagyon csekély felfüggesztési pontokkal rendelkeznek, könnyen el tudnak törni, de jó hír, hogy az esetek többségében ezek cserélhetők. Kivételt képez, ha a felfogatási pontok eldeformálódtak, vagy olyan felfogatási megoldásról van szó, ami ellehetetleníti a cserét.
Kijelző
A legtöbb elektromos roller kormányán kijelző is található. Ezeket a gyártók többsége igyekszik elsüllyeszteni vagy beépíteni a vázba, azonban egy nagyobb balesetben így is meg tudnak sérülni, be tudnak törni és így tovább.
Nem minden elektromos rollernél cserélhető a teljes kijelző, de szerencsére a legtöbbször erre nincs is szükség, hiszen csak az azt védő külső panel sérül, ami nagyon egyszerűen pótolható. Ha a kijelző teljesen tönkrement, azt minden esetben hozzáértő szervizesnek kell látnia ahhoz, hogy pontosan felmérje a bajt.
Kitámasztó
Természetesen nemcsak a kormányon, hanem a váz többi részén is akadnak törékeny elemei egy elektromos rollernek. Ilyen például a kitámasztó, ami normál esetben a padlólemez alá hajtva pihen utazás közben, de baleset során így is képes elakadni vagy megsérülni.
Általában jól javítható elem, viszont tudni kell, hogy mivel erősen rögzítve van a vázhoz, ezért sokszor az is deformálódik, ami a cserét mindig megnehezíti. Önmagában a kitámasztó cseréje rutinmunka, alig pár perc alatt megvan, de ehhez fontos, hogy a rögzítőpontok épek legyenek.
Nem javítható elektromos roller hibák
A nem javítható elektromos roller hibákat nem lehetne olyan tételesen felsorolni, mint a javítható problémákat, aminek az oka leginkább abban keresendő, hogy egy baleset végeredményét lehetetlen előre megjósolni, azaz valamennyi ilyen eset teljesen egyedi, különösen a súlyosabbak.
Ami biztos, hogy ha a váz eltörött, de még inkább olyan mértékben deformálódott, hogy az már közlekedésre alkalmatlanná teszi a járművet, akkor ott a javítást nem lehet megoldani, de abban az esetben is le kell tenni róla, ha a balesetben az akkumulátor megsérült, zárlat keletkezett, esetleg kigyulladt.
Ezek mind olyan forgatókönyvek, amelyek egyrészt kiemelkedően költségessé tehetik a javítást, másrészt pedig aligha akad olyan szerviz, amelyik egy ennyire megsérült rollert bevállalna. Ez a helyzet akkor is, ha a baleset következtében a jármű valamilyen okból kifolyólag vízbe merült, hiszen ilyenkor a komplett elektromotor, a teljes elektromos rendszer visszafordíthatatlan meghibásodást szenvedhetett.
Természetesen előfordulhatnak olyan kisebb sérülések is egy balesetből kifolyólag, amelyek ránézésre talán nem olyan súlyosak, de vagy halmozott probléma adódott, vagy olyan jelenség, ami valamilyen okból kifolyólag veszélyezteti a közlekedés biztonságát.
Amikor már nem éri meg javítani az elektromos rollert
Természetesen azt is minden esetben figyelembe kell venni egy balesetben sérült elektromos roller javíthatóságánál, hogy egyáltalán megéri-e a beavatkozást? Előfordulhatnak ugyanis olyan esetek, amikor elsőre talán nem is tűnik nagynak a baj, azonban a hiba feltárásakor derül ki: a javítás végösszege jelentős tételnek ígérkezik.
Ezen a téren számításba kell vennünk a sok apróság kérdését, hiszen előfordulhat például, hogy a kisebb alkatrészekből jön össze egy olyan javítási költség, ami egy többéves elektromos rollernél már nem feltétlenül gazdaságos, de mindenképpen beszélnünk kell a nem látható sérülésekről is.
Egy balesetben nyilvánvalóan sok olyan hiba keletkezhet egy elektromos rollernél, ami elsőre nem látható. Előfordulhat például, hogy egy eséskor rövidzárlat keletkezett a rendszerben, ami tönkretette az akkumulátort és a motort is.
Ezek az alkatrészek jellemzően a legdrágábbak, ha cserére szorulnak, ezért minden esetben mérlegelendő, hogy meghibásodásuk esetén a javítás mellett döntünk, vagy inkább ahhoz a pénzhez még hozzáteszünk egy keveset és egy új elektromos rollert vásárolunk.
Egy akkumulátor és egy motorcsere ugyanis a Xiaomi rollereknél például közel 100 ezer forintos kiadás, így együtt már nem biztos, hogy sokan bevállalják, inkább kiegészítik és egy új terméket vásárolnak a pénzből.
Bízzuk szakemberre az állapotfelmérést
Mivel ilyen helyzetek egy baleset után nagyon gyakran előfordulhatnak, ezért fontos alapszabály, hogy ha rollerünkkel elestünk vagy más járművel ütköztünk, és látható sérülések keletkeztek, esetleg nem úgy működik, ahogyan korábban, akkor érdemes minden esetben bevizsgáltatni.
Ennek az oka nem más, minthogy a szakemberek ilyenkor rögtön látni fogják a sérülés alapján, hogy melyek azok a kritikus pontok, amelyek esetleg tönkre mehettek vagy gond lehet velük. Laikusként egy repedt váz talán nem tűnik nagy problémának, egy szakember viszont előfordulhat, hogy rögtön rávágja: a kis repedés valójában életveszélyes, mert fontos tartóelemet érint.
Ezért, ha balesetet szenvedtünk, mindig forduljunk szervizhez és bízzuk hozzáértőre az állapotfelmérést. Amennyiben Xiaomi elektromos rollered van, hozd el hozzánk a Xiaomi elektromos roller szervizbe, hiszen többéves gyakorlatunk és tapasztalatunk van a rollerjavításban, sőt rengeteg balesetet szenvedett modellt is sikerült feltámasztanunk már korábban.
Nálunk a bevizsgálás ráadásul teljesen ingyenes, és amennyiben ránk bízod a javítást, munkánkra 6 hónap garanciát vállalunk, méghozzá kiszámítható árakkal, rejtett költségek nélkül, gyors munkavégzéssel.
Hogy nem a fővárosban élsz? Vedd fel velünk a kapcsolatot és küldd el hozzánk sérült Xiaomi elektromos rollered szervizfutárral, így otthonod kényelméből intézheted a teljes javítást. Az elkészült járművet mi is futárral juttatjuk vissza hozzád amilyen gyorsan csak lehet.