Ezek a Xiaomi okostelefonok leggyakoribb problémái és megoldásai

Ezek a Xiaomi okostelefonok leggyakoribb problémái és megoldásai

Gyártótól függetlenül minden okostelefon produkálhat olyan problémákat, amelyek nem igényelnek azonnali szervizes beavatkozást, éppen ellenkezőleg: akár otthoni körülmények között is megoldást találhatunk rájuk.

Természetesen a Xiaomi készülékeinél is megfigyelhetők ilyen hibák. Sokéves szerviztapasztalattal a hátunk mögött ezért most összegyűjtöttük a leggyakoribb problémákat, amelyeket gyakran saját magunk is könnyedén orvosolhatunk.

Előre hangsúlyoznánk, hogy aktuális cikkünkkel senkit sem szeretnénk arra buzdítani, hogy házilag javítsa készülékét. Az alábbiakban azokat az eshetőségeket vettük górcső alá, amelyek nem igénylik az eszköz szétszerelését, hiszen ez minden esetben hozzáértő szakember feladata.

Lássuk tehát most azokat a Xiaomi telefonos problémákat, amelyeket mi magunk is elháríthatunk!

Túlmelegedés

A túlmelegedés egy nagyon összetett hibajelenség valamennyi telefonnál, így a Xiaomi készülékeinél is. Számos dolog állhat a háttérben, amit ilyenkor ellenőrizni kell.

Különösen gyakori tünet a nyári időszakban, amikor ugyanúgy vastag tokban használjuk, a zsebünkben hordjuk vagy a napon hagyjuk a készüléket. Ez jellemző hiba, amit a legkönnyebben úgy háríthatunk el, ha mellőzzük a tokot vagy beszerzünk egy jobban szellőző, vékonyabb kiegészítőt.

Amennyiben évszaktól függetlenül produkálja a hibát a készülék, akkor a legtöbb esetben szoftveres jelenség áll a háttérben. A legtöbb felhasználónak ugyanis párhuzamosan tucatnyi applikáció fut a háttérben, és a sok közösségi oldal, az üzenetküldők vagy a levelezők együtt alaposan túlterhelik a hardvert.

Ha tehát túlmelegedést tapasztalunk, mindig végezzünk egy alapos háttértár tisztítást és gondoskodjunk róla, hogy ne fusson egyszerre túl sok szoftver, mert az ilyen problémákat produkálhat.

Teljesítménycsökkenés

Nagyon gyakori probléma különösen a régebbi Xiaomi okostelefonoknál, hogy a felhasználók teljesítménycsökkenést tapasztalnak. Ilyenkor a telefon lassabban reagál az érintésünkre, nehezebben vált az applikációk között, túl sokat gondolkodik a műveletek elvégzésekor.

Ilyenkor érdekes módon a felhasználók többsége rögtön hardveres hibára gyanakszik, ami logikus lenne, de általában inkább beállítások vagy szoftveres problémák állnak a háttérben, esetleg a hűtés hiánya okozhat ilyesmit – különösen a nyári időszakban.

A teljesítmény lecsökkenését gyakran okozhatják kártékony szoftverek vagy vírusok is. Mivel manapság már mindenki a telefonjáról internetezik és gyakran tölt le oda applikációkat az ellenőrzött Google Play Áruházat megkerülve, ezért könnyen előfordulhat egy ilyen kártevő megjelenése, ami rendszerlassulást okozhat.

Ezen felül érdemes szétnézni a telefon háttértárában is, hogy milyen programok futnak, és fontos lehet ilyenkor likvidálni a nem használt alkalmazásokat, illetve törölni a felesleges applikációkat, hiszen amennyiben a belső tárhely kapacitása alacsony, az ugyanúgy előidézhet ilyen kellemetlenségeket.

Csökkenő üzemidő

Ha az üzemidő érezhetően csökkent egy Xiaomi okostelefonnál, akkor a legtöbben azonnal akkumulátor problémára gyanakodnak, holott tapasztalatból mondjuk, hogy a 3 évesnél nem régebbi modellek csak nagyon ritkán, többnyire kizárólag extrém használat mellett produkálnak ilyen hibát.

Természetesen az akkumulátor nem tart örökké, ez tény. Minden töltéssel egy kicsit veszít a kapacitásából, azonban 2-3 éves korig normál körülmények között nem fordulhat elő kapcsolódó meghibásodás, illetve öregedésből fakadó üzemidő-csökkenés.

Amennyiben tehát ennél fiatalabb készülékkel van dolgunk, érdemes lehet ismét körbenézni szoftveresen az eszköz háza táján. Nagyon gyakran elegendő egy újraindítás ahhoz, hogy a készülék észhez térjen, és újra elfogadható üzemidőt produkáljon.

Számolni kell viszont azzal, hogy rosszindulatú szoftver vagy olyan applikáció van a készüléken, ami indokolatlanul terheli az akkumulátort. Amennyiben a probléma egy rendszerfrissítés vagy egy program feltelepítését követően jelentkezik, érdemes visszatérni a korábbi stabil MIUI-ra, illetve törölni az új applikációkat.

Nem tölt

Természetesen nemcsak az üzemidővel, hanem a töltéssel kapcsolatban is lehetnek olyan meghibásodások, amelyek házilagos formában megoldhatók. Itt és most nyilván nem egy akkumulátor- vagy egy töltőcsatlakozó cseréjéről van szó, hanem sokkal egyszerűbb dolgokról.

Tapasztalataink szerint ugyanis előfordulhat, hogy Xiaomi telefonunk valamilyen szoftveres bug miatt nem tölt. Az ilyen eseteket általában egy egyszerű újraindítás meg tudja oldani, ezáltal sokszor nincs is szükség egyéb beavatkozásokra.

Előfordulhat azonban, hogy a töltés hiányosságai fizikai akadályból fakadnak. Ez különösen a Type-C csatlakozóval ellátott újabb készülékekre vonatkozik, de mivel ma már a Xiaomi telefonjainak 90 százalékát ilyen bemenettel látják el, ezért érdemes megismernünk a hátulütőjét.

A túl nagy hézagok miatt ugyanis előfordulhat, hogy a zsebpiszok és a többi kosz lassacskán feltelítődik a csatlakozóban, ami megakadályozza, hogy a töltőkábel megfelelően érintkezzen. A problémát valamilyen vékony műanyag vagy fa alkalmatossággal – például fogpiszkálóval – lehet elhárítani úgy, hogy manuális módon, nagyon óvatosan megpróbáljuk kicsipegetni a csatlakozóban lerakódott maradékokat.

MIUI hibák

Bár minden okostelefonnál előfordulhatnak különféle szoftveres hibák és hiányosságok, a Xiaominál értelemszerűen a saját kezelőfelület, az Android aktuális verziójára ráhúzott MIUI okozhat fejtörést a felhasználók számára.

A MIUI egy folyamatosan frissülő „user interface”, ami sajátos kinézetet és extra funkciókat ad valamennyi Xiaomi okostelefonnak, és mivel gyakorlatilag behálózza az egész készüléket, produkálhat kellemetlen hibákat.

A legtöbbször a MIUI automatikusan érzékeli és javítja ezeket, máskor azonban csak a készülék komplett újraindítása segíthet megoldani a pillanatnyi zűrzavart. Különösen akkor van szükség erre, amikor a kezelőfelület már azt a hibaüzenetet adja, hogy működése leállt.

Bizonyos esetekben a MIUI-t éppen egy rendszerfrissítés zavarja össze, így amennyiben a kezelőfelület kifagy vagy összeomlik, nem úgy működik, ahogy korábban, és éppen egy frissítés után állunk, akkor érdemes visszaváltani az előző stabil verzióra.

Kijelzőt érintő hibák

A kijelző kapcsán sokan abban a tévhitben élnek, hogy minden egyes meghibásodást csak szervizes körülmények között lehet orvosolni. Mivel az esetek többségében törésről, repedésről, azaz valamilyen fizikai sérülésről van szó, ezért ez a kijelentés részben megállja a helyét.

Azonban nem minden esetben! Tudni kell ugyanis, hogy a kijelzőt is alapvetően szoftveres folyamatok irányítják, és nem túl gyakran, de azért rendszeresen látunk példát arra, hogy ezen a ponton valami galiba van a telefonnal.

A foltok, csíkok, elszíneződések, a vibrálás vagy a szellemkép megjelenése például lehet valamilyen fizikai probléma is, azonban érdemes a szerviz előtt kipróbálni egy apró és egyszerű trükköt, ami szoftveres galiba esetén működhet.

Ez nem más, mint az újraindítás, hiszen ez nem kerül semmibe, és alig pár másodperc alatt megállapítható a segítségével, hogy valóban hardveres hibája van a telefonunknak vagy csak egy szoftveres bug járatja velünk a bolondját.

Hanghibák

A hanghibák egészen hasonló megítélés alá esnek, mint a kijelzőhöz kapcsolódó problémák. Ha a készülék nem ad ki hangot, esetleg telefonáláskor a vonal túlsó felén nem hallanak minket, akkor sokan a mikrofon vagy a hangszóró meghibásodására gondolnak elsőként.

Ha viszont a készüléket nem érte nagyobb külső sérülés, nem ejtettük le vagy nem ázott be, akkor a legtöbbször ennél sokkal egyszerűbb jelenség áll a háttérben. Elsőként itt is érdemes például szoftveres hibára vagy beállításhoz kapcsolódó hiányosságra gondolni.

Kezdjünk mindig egy újraindítással, majd ellenőrizzük a hangbeállításokat, hiszen előfordulhat, hogy egy frissen telepített applikáció vagy egy frissítés valamiért lenémította, esetleg letiltotta a mikrofont, illetve a hangszórót.

Ha ezek sem hoznak eredményt, érdemes fizikálisan is szemügyre venni az érintett alkatrészeket. Jellemzően ugyanis a kosz és a por, valamint a kezünkről és az arcunkról felhordott zsíros váladék könnyedén eltömítheti a nyílásokat, amelyek hanghibákat generálhatnak.

Nem kapcsol be

Amennyiben egy Xiaomi telefon nem kapcsol be, annak a hátterében számtalan tényező állhat. Egy komplett cikket meg lehetne tölteni az okokkal, ezért most nem térünk ki külön arra, hogy mi a teendő beázáskor, akkumulátor zárlatnál vagy egyebeknél, hiszen ez mindig szervizfeladat.

Amit azonban megtehetünk, hogy kipróbálunk néhány trükköt, hiszen itt is előfordulhat, hogy csak valami szoftveres galiba próbál bolondot űzni belőlünk. Az első és legfontosabb például ilyenkor, hogy mielőbb töltőre rakjuk a készüléket – már amennyiben nem érte nedvesség.

Ha 10-15 perc töltés után sem akar bekapcsolni, akkor érdemes lehet kipróbálni a vészindítást. Nyomjuk hosszasan a bekapcsoló gombot és a hangerőgombot ahhoz, hogy elindítsuk a készülék vészüzemmódját.

Amennyiben ez elindult, megnyugodhatunk, hiszen vélhetően csak szoftveres a baj, így egy újratelepítés, egy hard reset megoldhatja a gondunkat.

Ha semmi sem segít, irány a szerviz!

Amint az már a fentiekből is kiderülhetett, Xiaomi telefonunk rengeteg olyan hibát produkálhat, aminek létezik házilagosan elhárítható megoldása, azonban egy bizonyos ponton túl már csak szerviz segíthet a javításban.

Fontos, hogy kellő gyakorlat, megfelelő szerszámok és minőségi alkatrészek nélkül soha ne álljunk neki Xiaomi telefonunk szétszerelésének, hiszen ennek beláthatatlan következményei lehetnek.

Könnyen előfordulhat, hogy ezzel sokkal nagyobb hibát okozunk, mint amekkora valójában volt vele, ezért javítása lényegesen nagyobb összegeket emészt majd fel, mintha azonnal szervizhez fordultunk volna.

Ha vidéken élünk, az se tartson vissza minket a megfelelő javíttatástól, hiszen ma már például a Xiaomi Szerviznél is elérhető a szervizfutár szolgáltatás, amivel az ország bármelyik pontjáról lehetőségünk van megfelelő helyre küldeni készülékünket egy olyan meghibásodás esetén, amit nem tudunk otthon megoldani.

Bejegyzés megosztás

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Legutolsó bejegyzések

Scroll to Top