Az elektromos rollerek ugyanolyan járművek, mint a kerékpárok vagy a motorbiciklik. Hogy biztonságosan közlekedhessünk velük, a megfelelő fékek és a jól funkcionáló világításrendszer mellett nagy figyelmet kell fordítani a kerekeikre is.
Már itt nagyon fontos kiemelni, hogy nemcsak a gumik kopottsága, illetve általános állapota lényeges ezen a ponton, hanem a megfelelő keréknyomás mértéke is. Ez azonban a gyakorlottabb felhasználóknak egyaránt sűrűn okoz gondot.
Ezért összeállítottunk egy olyan hasznos cikket, amiben összegyűjtöttünk minden lehetséges problémát, illetve hibaforrást annak érdekében, hogy hasznos tapasztalatainkkal és gyakorlati tanácsainkkal megoldást nyújthassunk ezekre.
Lássuk tehát, hogy mit kell tudnunk a Xiaomi elektromos rollerek – illetve úgy nagy általánosságban valamennyi elektromos roller – helyes pumpálásáról!
Mivel pumpáljuk elektromos rollerünket?
Az egyik első és legfontosabb kérdéskör, amire választ kell adnunk a témában, hogy mégis milyen eszközzel pumpáljuk fel Xiaomi elektromos rollerünk kerekét? Egyáltalán nem mindegy ugyanis, hogy hagyományos pumpával vagy kompresszorral dolgozunk, és rögtön ki is derül, hogy miért!
Kézi pumpa
Manapság egyre kevesebb háztartásban találkozunk hagyományos kézi pumpával, de ahol vannak kerékpárok, vagy olyan ingatlanban élnek, ahol nem használható kompresszor, ott még mindig tökéletes alternatívának tekinthető.
A motorszelepes kézi pumpák alapvetően jól használhatók az elektromos roller pumpálására, azonban még a mérőműszerrel ellátott típusok is rendkívül pontatlanok, nem lehet velük beállítani a megfelelő keréknyomást.
Emiatt tartós alkalmazásuk nem ajánlott, leginkább csak akkor, ha a roller lassú defektet kapott vagy hosszú ideig nem használtuk, és a gumik annyira leeresztettek, hogy szükség van némi extra keréknyomásra ahhoz, hogy eljussunk vele egy olyan helyre, ahol pontosan meghatározható lesz ez az érték.
Tapasztalataink szerint azonban még a drágább kézi pumpák sem alkalmasak arra, hogy hosszabb távon biztosítsuk vele elektromos rollerünk megfelelő és biztonságos keréknyomását.
Otthoni kompresszor
Az otthoni kompresszorok már egy jobb alternatívának tekinthetők a kézi pumpánál, azonban itt fontos kiemelni, hogy nem minden esetben! A kompresszor ugyanis gyorsan képes megtölteni levegővel az abroncsot, de hogy mekkora nyomással, az mindig a mérőműszeren múlik.
Sajnos nagyon gyakori, hogy az olcsóbb pumpálófejek nagy szórást mutatnak a keréknyomás tekintetében, ami nem ritkán akár balesetveszélyes eltérés lehet. Arról nem is beszélve, hogy a nem megfelelő keréknyomás a gumik élettartamára egyaránt rossz hatást gyakorolhat, erről azonban később.
Amennyiben tehát otthoni kompresszorral pumpálnánk, mindig ügyeljünk arra, hogy megfelelő mérőműszer dolgozzon rajta. Tapasztalataink szerint egy kicsit jobb a helyzet azoknál a mini-kompresszoroknál, melyeket személyautókba szántak a gyártók.
Ezek az eszközök általában sokkal pontosabbak, de az olcsóbb modellek ebben az esetben is csalhatnak. A legnagyobb hátrányuk, hogy jellemzően csak szivargyújtóról működtethetők, de vannak mini-kompresszorok, amelyek elektromos hálózatról egyaránt üzemelnek.
Benzinkúti kompresszor
Mivel a közúti forgalomban való közlekedésre alkalmas járműről beszélünk, ezért egy elektromos rollerrel is bátran megtehetjük, hogy elgurulunk a legközelebbi benzinkútra, és ott pumpáljuk fel a gumikat.
A benzinkutakon elhelyezett eszközök minden esetben bevizsgált mérőműszerek, ennek megfelelően 90 százalékban a legideálisabbak arra, hogy elektromos rollerünk kerekeit felpumpáljuk velük, de sajnos a kisebb kutakon itt is nagy a szórás.
A gyakorlatban ugyanis ezek is csalhatnak akár 0,2-0,5 bart, ami egy személyautónál még nem jelent orbitális problémát, azonban egy elektromos rollernél okozhat fejtörést, ezért érdemes inkább olyan kutakat választani ebből a célból, ahol odafigyelnek ezekre az egységekre.
Ne pumpáljunk benzinkúton, ha az eszköz állapota már ránézésre sem túl bizalomgerjesztő, illetve nem tudjuk kellő pontossággal csatlakoztatni a slagot a szelephez, vagyis az közben kifújja, elereszti a levegőt. Egy ilyen berendezéssel soha nem lehet pontos értékre pumpálni a kerekeket.
Xiaomi akkumulátoros pumpa
Az elhangzottak közül talán az egyik legjobb alternatíva, hogy elektromos rollerünk mindig megfelelő keréknyomáson üzemelhessen, a Xiaomi akkumulátoros pumpája. Ezt az eszközt célzottan azért készítették, hogy az ilyen típusú járműveket mindig megfelelő keréknyomásra pumpálhassuk.
Nagy hátránya, hogy extra beruházást igényel, ugyanakkor nem túl drága, és cserébe egy olyan mini-kompresszort kapunk, ami akkumulátoros jellegéből kifolyólag mindig nálunk lehet, és természetesen nem csak elektromos rollerünk esetében alkalmazható.
A Xiaomi akkumulátoros pumpája két okból kifolyólag előnyös még:
- Rendkívül kényelmes és egyszerű használni, hiszen segítségével előre beállított nyomásértékre pumpálhatjuk a roller kerekét.
- A szelepcsatlakozás annyira precíz és pontos, hogy levételkor nem szökik el felesleges levegő, így kiemelkedően pontosan lehet használni.
Mekkora legyen az elektromos roller keréknyomása?
Amint azt már fentebb is leírtuk, egy elektromos roller ma már pontosan olyan szerepkört tölt be, mint bármelyik jármű, amivel részt veszünk a forgalomban, ezért a keréknyomásra nagy figyelmet kell fordítani.
Minél pontosabban meghatározott ugyanis egy elektromos roller keréknyomása, az annál biztonságosabbá teszi a közlekedést. Sőt minél keményebb a jármű gumija, annál kisebb az esélye a defektnek is.
Hogy mégis hány barra kel pumpálni az elektromos rollerek kerekét?
A gyárilag ajánlott keréknyomás
Bármilyen elektromos rollert is vásárolunk, nagyon fontos megnézni a gyártói ajánlást a keréknyomás kapcsán. Ez a Xiaomi esetében általában 3,5 – 4 bar, ami komfortos, kifinomult menettulajdonságokat biztosít, azonban nem biztos, hogy hosszabb távon szerencsés erre törekedni.
Ennek az oka nem más, minthogy a gyakorlati tapasztalatok szerint gyakran még a 4 bar is kevés abban az esetben, ha egy nagyobb testsúllyal rendelkező ember közlekedik az elektromos rollerrel.
Az 50 kilogramm feletti testsúlynál ez az érték gyakran nagyon kevés, laposnak tűnhetnek a gumik, ami egyet jelent azzal, hogy lényegesen megnövekszik a defekt kialakulásának az esélye.
A nagyobb keréknyomás gyakran előnyösebb
Tapasztalataink igazolják, hogy amennyiben az elektromos rollert egy nagyobb testsúlyú személy használja, a 4-5 bar keréknyomás sokkal előnyösebb lehet – méghozzá több szempontból kifolyólag is.
Az egyik, hogy a kerekekre, de főleg az abroncsokra így sokkal kisebb nyomás nehezedik, ami csökkenti a kopás mértékét, de ami még ennél is fontosabb, hogy a defektek esélyét szintén lecsökkenthetjük általa.
Nyilván a nagyobb nyomás mellett a roller menettulajdonságai némileg megváltoznak, így egyenetlen útfelületen pattogóssá válhat, kevésbé lesz komfortos, azonban normál aszfaltúton nem érzünk majd különbséget, csak jobb gördülékenységet, simább futást.
A világhálón, különösen fórumokban gyakran olvasni, hogy valaki 6 barra is felpumpálja egy elektromos roller kerekét. Az 5 barnál nagyobb keréknyomást azonban egyáltalán nem ajánljuk, mivel ilyenkor a gumik már annyira felkeményednek, hogy különösen nagyobb testsúlynál vagy egyenetlen úton a menetkomfort drasztikusan lecsökken.
A 6 bar jellemzően már túlnyomást okoz a rendszerben, hiszen ne feledjük, hogy a használat során, különösen hosszabb távokon vagy nagy nyári melegben a guminyomás akár 1 barral is megemelkedhet, ami akár rendkívül veszélyes durrdefekt kialakulását eredményezheti.
A pumpálás helyes technikája is sokat számít
Itt érdemes megjegyezni, hogy a fenti értékek akkor mérvadók, ha ismerjük és a gyakorlatban is tudjuk alkalmazni a pumpálás megfelelő technikáját.
Ez azért fontos, mert ha megfelelően pontos mérőműszer is áll a rendelkezésünkre, amikor a slagot lecsatlakoztatjuk a szelepről, ott a legtöbbször elveszik némi levegő az abroncs belsejéből.
Amennyiben nem vagyunk elég gyorsak, néhány másodperc alatt akár 0,5 bar is távozhat a gumiból a szelepeken keresztül, de vannak esetek – például a benzinkutakon gyakori kikopott vagy rosszul nyíló kompresszoroknál –, amikor ennél sokkal több, akár 1 bar is elszökhet az abroncsból.
Miközben tehát mi abban a hitben gördülünk tovább, hogy megfelelően felfújtuk a gumit, valójában egy ilyen helytelen technikával könnyedén az ajánlott szint alá csökkenthetjük a benne uralkodó nyomást.
Ebből következik, hogy amennyiben tartjuk magunkat a gyártói előíráshoz és 3,5 barra fújjuk az abroncsot, könnyedén előfordulhat, hogy valójában csak 2,5-3 marad benne, és akkor még nem is számoltunk azzal, hogy esetleg a mérőműszer nem volt pontos.
Amennyiben azonban 4-5 barra pumpáljuk a gumikat, akkor biztosan elég kemények lesznek ahhoz, hogy egy felnőtt ember testsúlyát is biztonságosan elbírja a roller. Az 5 barnál magasabb értékek azonban kerülendők.
Mekkora keréknyomással érkeznek gyárilag a Xiaomi elektromos rollerek?
A keréknyomás kapcsán rendkívül lényeges kérdés, hogy gyárilag mekkora értékekre kalibrálva érkeznek a Xiaomi elektromos rollerek? Azért fontos ez, mert rengetegen a kicsomagolást követően azonnal felpattannak rá és gyakran órákon át tesztelik úgy, hogy közben nem ellenőrzik a keréknyomást.
Ilyen esetekben a rövidtávon kialakuló defekt esélye szinte garantált. Gyárilag ugyanis 1-1,5 bar nyomás van a Xiaomi elektromos rollerek kerekében, ami nagyon kevés. Ha így közlekedünk vele, a belső gumi elkezd kidörzsölődni, a külső pedig helytelen kopásnak indul, miközben a roller menettulajdonságairól nem is beszéltünk.
Amennyiben egy ilyen helyzetet követően a Xiaomi elektromos roller kerekeit 4-5 bar nyomásra pumpáljuk, akkor szinte garantált, hogy a szerkezetileg megsérült gumik idő előtt defektet kapnak.
Gyakori problémák Xiaomi elektromos roller-kerekek pumpálásakor
A Xiaomi elektromos rollerek pumpálása kapcsán alapvetően két nagyobb problémával találkozhatunk, amelyek gyakran okozhatnak fejfájást a tulajdonosoknak. Az alábbiakban ezeket vesszük sorra, illetve adunk hasznos gyakorlati tanácsot a megelőzésükre, illetve az elhárításukra.
A túl rövid szelep problémája
Általában a Xiaomi elektromos rollerek első kerekére jellemző tulajdonság, hogy a bekerülő szelep mérete nem megfelelő, azaz túl rövid, aminek következtében egy hagyományos pumpával nem lehet felfújni a gumit vagy csak komoly nehézségek árán, de pontos keréknyomást ilyenkor is nagyon nehéz állítani.
Noha a legtöbb modellhez jár szelephosszabbító, ami jó gondolat volt a gyártó részéről, de megvalósítása nem a legprecízebb. Kifejezetten nehéz a felhelyezés és a használat is, kvalitása nem említhető egy lapon a Xiaomi elektromos rollerek által képviselt magas minőséggel.
Hasznos gyakorlati tanács:
Mivel az elektromos rollerekben használt szelep tökéletesen megegyezik a kerékpároknál alkalmazott szabvánnyal, ezért az egyik legjobb megoldás tapasztalataink szerint az, ha felkeresünk egy kerékpáros szaküzletet, és ott vásárolunk egy speciális szeleptoldó eszközt.
Egy alig néhány száz forintos beruházásról van szó csupán, amivel rengeteg kellemetlenségtől tudjuk megkímélni magunkat, hiszen egyszerűbb lesz a roller kerekének felpumpálása, miközben a levegő elengedését egyaránt jobban szabályozhatjuk a segítségével, mert közel sem szökik el akkora nyomás, mint nélküle.
Az elszökő levegő problémája
Mint fentebb már kifejtettük, a Xiaomi elektromos rollerek felpumpálásának egyik nagy hibája, hogy amint a szelep lekerül nyomás alól – azaz lecsatlakoztatjuk róla a csövet –, hosszabb-rövidebb ideig hasznos levegő távozik a gumiabroncsból.
Ez akár jelentős mértékben meg tudja nehezíteni a pontos keréknyomás beállítását, így hiába próbálunk meg odafigyelni rá, vagy nem tudjuk majd meghatározni az értéket, vagy csak óriási nehézségek árán.
Hasznos gyakorlati tanács:
Amennyiben nem magával a csatlakozó minőségével van probléma – hiszen ez is komoly gondot tud okozni –, akkor nagyon hasznos alternatíva lehet, ha valamilyen speciális kenőanyagot hordunk fel a szelep menetére.
Tökéletes alternatíva lehet a WD 40, ami lehetővé teszi, hogy a szelep menetéről mielőbb lekerüljön a tömlő, azaz sokkal kevesebb levegő szökik majd el. Emiatt is fontos egyébiránt, hogy a gyári előírásnál egy kicsivel magasabb értékre fújjuk az abroncsot, hiszen ilyenkor nem okoz nagy gondot az elszökő levegő.
Miért fontos az elektromos roller keréknyomása?
Noha a fentiekben már többször is érintettük egy-egy gondolat erejéig ezt a témát, azonban itt az idő, hogy konkrétan megválaszoljuk azt a kérdést, hogy miért is fontos – gyártótól függetlenül – egy elektromos roller esetén a megfelelő keréknyomás.
Csökken a defekt valószínűsége
Az egyik legfontosabb tudnivaló a témával kapcsolatban, hogy csak a megfelelő nyomásra fújt abroncs esetében biztosíthatjuk, hogy a lehető legkisebb valószínűséggel kapjunk defektet a hétköznapok során.
Kerékpároknál és motorbicikliknél egyaránt nagyon fontos, hogy használat közben a gumi ne hasasodjon, ellenkező esetben az egyenetlen vagy élesebb felületek könnyedén szerkezeti kárt tudnak előidézni az abroncson, ami rengeteg balesetveszélyes helyzetet idézhet elő.
A tapadás mértéke is csökken
A defekt valószínűségének növekedésén túl a nem optimális keréknyomás miatt az elektromos roller tapadása erőteljesen lecsökkenhet. Ez különösen veszélyes, hiszen a többség forgalomban használja a járművet, így nemcsak a saját-, hanem mások biztonsága miatt is nagyon fontos lehet.
Ha nincs megfelelő tapadás a gumiabroncs és az útfelület között, az elősegíti a kicsúszás esélyét, de negatív hatást gyakorolhat a menetteljesítményre, a gyorsulásra is többek között, hogy a gumik nem megfelelő kopását és idő előtti elhasználódását meg se említsük.
Jelentősen mérséklődik a fékerő
Amennyiben nincs megfelelő tapadás, akkor annak az egyik legsúlyosabb hozadéka a fékerő csökkenése, amit mindenképpen ki kell emelnünk a sorból. A fék ugyanis minden jármű egyik legfontosabb eleme, ha biztonságos közlekedésről van szó.
Nincs ez másként egy elektromos roller esetében sem, ezért nemcsak a fékek állapotára kell odafigyelni, hanem arra is, hogy minden feltétel adott legyen a működéshez. Hiába van ugyanis elegendő fékerő, ha a gumi azt nem tudja átadni a talajnak.
A sebesség is csökken lapos gumival
A legtöbb elektromos roller 25 km/h-s sebességre van szabályozva, ami nem túl sok ugyan, de éppen eléggé dinamikus ahhoz, hogy eljuthassunk egyik pontból a másikba. Ha ez a sebesség tovább csökken, az jellemzően rögtön észrevehető lesz.
Ezt ráadásul nemcsak a roller meghibásodása idézheti elő, hanem olyan jelentéktelen eset is, mint az abroncsok nem megfelelő guminyomása. A jármű ugyanis nemcsak a fékerőt nem tudja ilyenkor átadni a felszínnek, hanem a gyorsuláshoz szükséges energiát sem.
Az akkumulátor is gyorsabban merül
Végül, de egyáltalán nem utolsó sorban meg kell jegyezni, hogy a lapos abroncsok jelentősen képesek túlterhelni a roller motorját és akkumulátorját egyaránt. A járműnek ugyanis ilyenkor sokkal nagyobb energiát kell leadnia a gyorsuláshoz és a sebesség megtartásához.
Ez kezdetben csak gyorsabb merüléssel jár, de mivel többször kell tölteni az akkumulátort, ezért annak idő előtti meghibásodásához és egyéb problémáihoz vezethet. Kijelenthető tehát, hogy a nem megfelelő guminyomás a roller valamennyi fontos alkatrészére negatív hatást gyakorol.
Váltsunk tömör gumira, ha elfelejtenénk a keréknyomás problémáját
Már hosszú ideje elektromos roller-tulajdonosok vagyunk és gyakran tapasztalunk defektet, illetve problémát okoz a guminyomás beállítása? Netán elektromos roller vásárlása előtt állunk és meg akarjuk előzni ezeket a kellemetlenségeket?
A jó hír az, hogy erre ma már van lehetőség, méghozzá a tömlős gumi elhagyásával. A Xiaomi Szerviznél például már kérhető tömör gumi is egy kerékcsere során, ami ebből a szempontból sokkal kényelmesebb, sőt mondhatni biztonságosabb alternatíva.
A tömör gumi legnagyobb előnye, hogy nincs benne belső, így gyakorlatilag nem tud defektet kapni, miközben nincs szüksége arra sem, hogy folyamatosan ellenőrizzük a keréknyomást, lévén ebben a típusban nincs nyomás, sőt nem kell pumpálni sem rendszeres időközönként.
Alkalmazásával valóban lehetőségünk nyílik arra, hogy minden különösebb nehézség nélkül élvezhessük az elektromos rollerezés örömeit, hiszen egy tömör gumit valóban addig használhatunk, ameddig a minta el nem kopik róla, de a nem megfelelő keréknyomásból vagy más egyéb hibából fakadó defektet végérvényesen elfelejthetjük.
Hogy mi a hátulütője a tömör guminak? Objektíven szemlélve tulajdonképpen nem beszélhetünk ilyesmiről. Ugyanúgy tapad, ugyanúgy tartja a fékutakat, ugyanúgy gyorsul vele a roller, egyetlen negatívumként a tömörségből fakadó menetkomfortot róják fel sokan.
Valójában azonban ez sem nevezhető negatívumnak, hiszen amennyiben a hagyományos gumiabroncsot 4-5 bar nyomásra töltjük levegővel, hasonlóan kemény összhatást kelt, mint a tömör gumi, és mivel alkalmazása így a legbiztonságosabb, ezért valójában a váltás nem kíván kompromisszumot.
Gondoljuk meg az otthoni javítást!
Természetesen óvá intenénk mindenkit attól, hogy egy Xiaomi elektromos rolleren otthoni közegben cseréljen gumit. Ennek az oka egyrészt az, hogy speciális szerszámokat, illetve gyakorlatot igényel a folyamat, másrészt pedig a megfelelő minőségű cserealkatrész beszerzése is gondot okozhat.
Jó minőségű tömör gumi ugyanis nem kapható minden sarkon még egy Xiaomi elektromos rollerhez sem. A gyengébb kvalitású alkatrészek pedig balesetveszélyesek, sőt idő előtt elkophatnak, meghibásodhatnak.
Ezen felül szervizes közegben mind a munkavégzésre, mind a pótalkatrészre garanciát kapunk, így gyakorlatilag semmit sem veszíthetünk, hosszabb távon inkább csak nyerhetünk vele, ha úgy döntünk, hogy szakértő kezekbe adjuk elektromos rollerünket – ami márkától és típustól függetlenül, valamennyi meghibásodás esetén helytálló kijelentés.