Aki Xiaomi elektromos roller vásárlása előtt áll, gyakran meglepődve tapasztalja, hogy ezek a járművek mindössze 25 km/h-s végsebességre vannak korlátozva, ami papíron kevésnek tűnhet, valójában azonban nem véletlen, hogy itt húzta meg a határokat a gyártó.
Olyannyira, hogy a kapcsolódó jogszabályok is ezt a limitet követelik meg, tehát közel sem csak a Xiaomi rollerekre jellemző a 25 km/h-s maximum sebesség, ami leginkább biztonsági okokra vezethető vissza, hiszen egy ilyen jármű esetében ez az a tempó, ami még megfelelő reakcióidőt biztosít a legtöbb vészhelyzet elkerülésére.
Sokan felismerik azonban, hogy az alkatrészek teljesítményét tekintve a Xiaomi elektromos rollerek ennél sokkal nagyobb tempóra is képesek lennének, sőt egyre többen vannak, akik megkísérlik a sebességnövelést – gyakran felelősségtudat és kellő átgondoltság nélkül.
Ezért már itt az elején szeretnénk leszögezni, hogy aktuális cikkünkkel senkit sem szeretnénk arra buzdítani, hogy különféle módszerekkel megnövelje Xiaomi elektromos rollerének sebességét, azonban objektívan körbe akartuk járni a témát, hogy a lehetőségek mellett felhívhassuk a figyelmet a kapcsolódó negatívumokra, a tuning árnyoldalaira is.
Fontos tudnivalók a Xiaomi roller tuning előtt
Mielőtt nekiállnánk elektromos rollerünk szoftveres módosításának, mindig tegyük fel magunknak a kérdést, hogy miért is van szükségünk arra, hogy 25 km/h-nál gyorsabban haladjunk a járművel? Egyáltalán hol tudnánk kihasználni ezt a sebességet vele?
Alighanem sehol, hiszen autóforgalomban kifejezetten veszélyes egy ilyen kistestű járművel közlekedni – még alacsony sebesség mellett is –, járdán vagy kerékpárúton pedig sok esetben még a meghatározott maximumokat sem lehet elérni vele, ha betartjuk a szabályokat.
Számolni kell a növekvő balesetveszéllyel
Egészen nyilvánvaló, hogy aki sebességnövelésen töri a fejét, azt a legkevésbé sem érdeklik a szabályok, azonban itt fontos kiemelni a biztonság kérdését. Már 25 km/h-s sebességnél is óriásit lehet esni egy elektromos rollerrel, de amennyiben ennél magasabbra növeljük a tempót, az már gyakran a kismotorok teljesítményét is képes meghaladni.
Márpedig kismotorra csak megfelelő bukósisakban – nem a kerékpárosok számára gyártott fejvédőben – lehet felülni, ami ilyenkor már az elektromos rollernél is alapkövetelmény lehet, méghozzá különféle protektorok társaságában.
Elektromos rollerrel esni vagy ütközni ugyanis 45-50 km/h-s sebesség mellett kifejezetten veszélyes, akár az életünkbe is kerülhet, hiszen nem véd minket egyetlen oldalról sem masszív vázszerkezet, ami némileg tompíthatja a becsapódást. Ez az egyik ok, amiért senkinek sem ajánljuk az elektromos rollerek tuningját!
Az elektromos rollerek felépítését nem nagy sebességhez tervezték
Egy másik ok, hogy az elektromos rollerek meghatározott sebességre lettek tervezve, így felfüggesztésüket, abroncsukat, fékrendszerüket, sőt a komplett vázszerkezetüket is a lassabb tempókhoz igazították.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy míg a fékrendszer 25 km/h-nál még hatékonyan, két-három méteren belül meg tudja állítani az elektromos rollert, addig a sebesség növelése drasztikusan megnövelheti a féktávolságot, csökkentheti a gumik tapadását, ami bizonyos forgalmi helyzetekben életveszélyes helyzeteket idézhet elő.
Nagyobb baj, hogy ezzel nemcsak a saját, hanem a mások biztonságát is veszélybe sodorhatjuk, és amennyiben kiderül, hogy tuningolt rollerrel történt a baleset, az olyan tényező lehet, ami akár súlyosabb büntetés kirovását is indokolttá teheti.
Szoftveres módosításnál is azonnal elveszik a garancia
Sokan abban a tévhitben élnek, hogy mivel a szoftveres módosítás nem látszódik, ezért a garanciát sem befolyásolja. Ez óriási tévhit! Amennyiben egy elektromos rolleren módosított szoftver fut, azt a szervizben azonnal kiszűrik, és a hibajelenségtől függetlenül a garancia azonnali elvesztését vonja maga után.
Nem véletlenül, hiszen a megnövelt tempó értelemszerűen nagyobb teljesítmény leadásával jár, ami jobban igénybe veszi az elektromos roller alkatrészeit, ezáltal előbb tönkreteheti a motort, a fékeket, idő előtt elkoptathatja a gumikat, mindemellett pedig még az akkumulátorra is rossz hatást gyakorol.
Ha tehát szoftveres módosítást hajtottunk végre egy elektromos rolleren, készüljünk fel rá, hogy meghibásodás esetén elfelejthetjük a garanciális javítást.
A tuning a roller élettartamára mindig negatív hatást gyakorol
A fenti gondolatok közül érdemes kiragadni a sorból az élettartam kérdését, hiszen sokan nem látják át, hogy miért gyakorol negatív hatást az elektromos rollerre az, ha a 25 km/h-s sebességkorlátot feloldják, ezáltal gyorsabban közlekednek vele. Lássuk, hogy milyen alkatrészeket érint jobban ez a problémakör és miért!
A sebességnövelés hatása leginkább a gumik állapotán mutatkozik majd meg először. A Xiaomi elektromos rollerek abroncsait ugyanis pontosan a gyári terheléshez igazították, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a nagyobb sebességből fakadó jelentősebb igénybevétel gyorsabb kopást eredményez, ami rövidebb fékutakkal és gyakoribb defektekkel, végső soron pedig rendszeres gumicserével jár.
A gumik mellett óriási extra terhelést kap a fékrendszer is egy tuning esetén. Nem véletlenül, hiszen ezek a rollerek minden tekintetben a gyári teljesítményhez lettek tervezve. Nagyobb sebességnél ezért a fékekre több munka hárul, előbb elkopnak és meghibásodnak, de extrém sebességnövelésnél az is előfordulhat, hogy teljesen elveszítik hatékonyságukat, bizonyos esetekben a funkciójukat, ami balesetet eredményezhet.
Bár a tuning a roller minden egységére negatív hatást gyakorol, azonban különösen nagy problémát okozhat a hajtást végző elektromotorban. Névleges teljesítménye ugyanis hiába indokolhat nagyobb tempókat, kialakítását nem igazították hozzá, tehát idő előtti meghibásodás léphet fel, ami mindig tetemes javítási költség.
Hogyan lehet tuningolni egy Xiaomi rollert?
Most, hogy már tisztában vagyunk a Xiaomi rollerek sebességnövelésének veszélyeivel, megismerkedhetünk a tuning lehetőségeivel, ami a közhiedelemmel ellentétben nem igényli extra alkatrészek beszerelését, teljes egészében szoftveresen zajlik.
Tudni kell ugyanis, hogy minden elektromos roller működését egy firmware szabályozza, ami olyan, mint a számítógépek esetében például az operációs rendszer, vagyis nemcsak segít közérthetőbbé tenni a beállításokat, hanem ez a szoftver képes meghatározni az adott eszköz tulajdonságait, hogy az egyes alkatrészek pontosan miként viselkednek.
Leegyszerűsítve ez annyit jelent, hogy a firmware szabályozza például az elektromotor leadott teljesítményét is. Mivel gyárilag sokkal erősebb motorok kerülnek a rollerekbe, ezért szoftveresen korlátozzák azok teljesítményét, hogy meg tudjanak felelni a biztonsági követelményeknek és a jogszabályoknak.
Amennyiben azonban ezt a firmware szoftvert egy módosított, azaz custom firmware szoftverre cseréljük, akkor lehetőség van arra, hogy a gyárilag lezárt kapuk tulajdonképpen megnyíljanak, és hozzáférhessünk olyan beállításokhoz, melyekkel lehetőségünk nyílik például módosítani a végsebességet.
Az ilyen custom firmware rendszerekhez a legtöbbször csatlakozik egy telefonos applikáció, mely grafikus hátteret nyújt a beállításokhoz, és programozói tudás nélkül is lehetőséget ad a módosításokra.
Ma már többféle custom firmware is elérhető a Xiaomi elektromos rollerekhez, azonban kiemelnénk, hogy ezek ellenőrizetlen hátterű fejlesztések, melyek nem minden esetben működnek, kipróbálásukat tehát mindenkinek csak saját felelősségre végezze el, a fentiekben már kiemelt következmények tudatában.
Milyen extrákat ad a Xiaomi roller tuning?
Hogy milyen extra lehetőségeket kaphatunk egy roller tuningtól, azt minden esetben meghatározza, hogy melyik custom firmware és melyik program mellett döntöttünk.
A legáltalánosabb és legfontosabb az emberek többségének a sebességnövelés. A legtöbb tuningprogram ígér ilyen extrát, azonban nem árt fenntartásokkal kezelni a leírásokat, hiszen a többségről elmondható, hogy sokkal magasabb számokat adnak meg, mint ami valóban kihozható a rollerből.
Vannak programok, amelyek csak egy kicsit befolyásolják a végsebességet, például 25-ről 30 km/h-ra növelik, de akadnak olyan applikációk, amelyek akár 40-45 km/h-t is képesek kihozni a rollerből, noha ez természetesen típusfüggő.
Nem árt tudni azonban, hogy a legtöbb szoftveren belül az áramerősséggel és egyéb értékek beállításaival kell játszadozni ahhoz, hogy a sebesség növekedjen, azonban ez rendkívül veszélyes, különösen akkor, ha a KERS-rendszerhez is hozzányúlunk, hiszen a szisztémához egy drága vezérlő kapcsolódik, amit a 25 km/h-s végsebességre találtak ki, ha tehát nagyobb sebességről lassítunk, az elektronikát egy idő után tönkre tudjuk tenni.
A sebesség mellett sok tuningprogram biztosít még extrákat a roller számára, melyek gyakran akár még hasznosak is lehetnek. Ilyen például a motor indítási sebessége, vagy konyhanyelven az a tulajdonság, hogy mennyire kell meglökni a rollert ahhoz, hogy beinduljon.
Fontos kérdés, mert az álló helyzetből való gyorsulás minden esetben a leginkább energiaigényes, és ha beállítunk egy 6-7 km/h-s induló sebességet, amit egy kisebb lökéssel is könnyebben elérhetünk, azzal rengeteg energiát spórolhatunk meg, azaz növelhetjük a hatótávot különösebb következmények nélkül.
Ezen felül gyakori még a tuningprogramokban – sok más, kevésbé fontos beállítás mellett –, hogy a custom firmware feltelepítése után módosítható a tempomat bekapcsolási ideje, ami akkor fontos, ha olyan úton haladunk, ahol csak nagyon lassan tudunk, és állandóan játszadozni kell a gázkarral.
Ez szintén jelentős mértékben képes befolyásolni az energiafogyasztást, de amennyiben 6-7 km/h-ra állítjuk a kapcsolás szintjét, akkor jellemzően ettől és a sok kellemetlenségtől egyaránt mentesülhetünk.
Hangsúlyoznánk még egyszer: az ilyen tuningprogramok rengeteg kockázatot rejtenek magukban, gyakran tesztelés nélkül kerülnek piacra, így kipróbálásukat kizárólag saját felelősségre, a fentiek ismeretében javasoljuk, de lehetőség szerint inkább maradjunk meg a gyári beállításoknál.