Egyre népszerűbbek manapság az emberek körében az elektromos rollerek. Olyannyira, hogy ezt a járműtípust manapság egyre kevesebben látják gyermeki játékszernek, sokkal inkább egy biztonságos, a forgalomban való közlekedésre is alkalmas eszköznek.
Ezt bizonyítja, hogy a közelmúltban szigorú szabályozások léptek életbe az elektromos rollerek kapcsán, így manapság a segédmotorkerékpárokkal egy kalap alá vehetjük őket, amivel rögtön magasabb szintre léptek azon a bizonyos ranglétrán.
Az új szabályozások miatt jobban oda kell figyelni a műszaki állapotra
Mivel az elektromos rollerek ma már gyakorlatilag ugyanolyan szabályozás alá esnek, mint a segédmotorkerékpárok – jogosítványra, bukósisakra és kötelező biztosításra is szükség van a használatukhoz –, ezért egyre nagyobb figyelmet kell fordítanunk a műszaki állapotukra.
Egy a forgalomban való részvételre alkalmas elektromos roller ugyanis rendelkezik fékrendszerrel, megfelelő világítással, hangadásra alkalmas eszközzel, miközben lényeges a megfelelő tapadás is, amihez elengedhetetlen az abroncsok rendszeres ellenőrzése.
A kerék a leggyakrabban cserélendő alkatrész az elektromos rollereken
Általánosságban elmondható, hogy valamennyi elektromos roller esetén a kerék, egészen pontosan az abroncs az egyik olyan alkatrész, amit a leggyakrabban cserélni kell, és közel sem csak a rendszeres defekt miatt.
A kopás ugyanis legalább annyira nagy ellensége a gumiabroncsnak, mint a defekt, ezért rendszeres időközönként ellenőrizni kell az állapotát, hiszen a túlzottan régi és nagyon elkopott abroncsok nem teszik lehetővé a biztonságos közlekedést.
Nemcsak a féktávolságok növekednek ilyen esetben, hanem példának okáért a nedves úton való tapadás is csorbát szenved, ami különösen most – hogy járdán nem, csak forgalomban közlekedhetnek az elektromos rollerek – kifejezetten fontos.
Elektromos roller kerék csere házilag vagy szervizben?
Sokak számára jelent komoly dilemmát egy elektromos rollernél, hogy miként történjen az új alkatrész beszerelése:
- otthoni körülmények között
- vagy inkább szervizben?
Otthon szerelni olcsóbb, de kockázatosabb
Hogy rögtön rátérjünk a lényegre, egy elektromos roller otthoni szerelése bár valóban olcsóbb lehet, ugyanakkor sokkal kockázatosabb is. Nemcsak a szaktudás hiánya okozhat gondot, hanem megannyi más egyéb problémával is szembesülhetünk a folyamat során.
Egy elektromos roller szétszereléséhez ugyanis rengeteg szerszámra lehet szükség, köztük célszerszámokra, amelyek nem teremnek minden bokorban, hiányuk miatt pedig rögtön meghiúsul az eszköz szabályos, illetve szakszerű szerelhetősége.
Ennél is nagyobb gond, hogy az elektromos roller nem egy kerékpár, sokkal érzékenyebb abroncsokkal, némileg másabb felépítéssel rendelkezik, emiatt több gyakorlatot, több szaktudást igényel a szerelés.
Nagyon gyakran előfordul, hogy a házilagos kerékcsere során nagyobb kár keletkezik, mint amekkora eredetileg volt, így érdemes mindenképpen megfontolni a beavatkozást, hiszen ebben az esetben nem lesz garancia és más egyéb kényelmi szolgáltatás.
Ezen felül komoly gondot okozhat még a megfelelő minőségű alkatrész beszerzése is. Nemcsak a méretezés tekintetében jelenthet ugyanis fejtörést egy új elektromos roller gumiabroncsának beszerzése, hanem a kvalitás terén egyaránt.
Közel sem mindegy például, hogy egy új abroncs két hónap után elkopik és tönkremegy, vagy másfél évig megfelelő tapadást biztosít az elektromos roller számára.
Szervizben minőségi alkatrész és garancia vár ránk
Amiért érdemes elsőként szervizhez fordulni egy elektromos roller kerékcseréjével, az leginkább a megfelelő hozzáértés, amihez jobb esetben minőségi alkatrészek és a szerelésre vonatkozó garancia is tartozik.
Vegyünk példának egy Xiaomi elektromos rollert! Ha a Xiaomi Szervizt választjuk hozzá kerék csere miatt, akkor biztosak lehetünk benne, hogy olyan tapasztalt és felkészült emberek nyúlnak a járműhöz, akik nem először végeznek ilyen beavatkozást.
Gyakorlatuk mellett minden szükséges eszköz és szerszám a rendelkezésükre áll továbbá ahhoz, hogy szakszerűen tudják elvégezni a szét- és az összeszerelést egyaránt, ami minden tekintetben nagyon fontos.
Legalább annyira, mint a minőségi alkatrész biztosítása. A szervizben például kizárólag gyári minőségű alkatrészeket használnak a munkálatokhoz, ami biztosítja a tartósságot és az ideális menettulajdonságokat egyaránt.
Nem nekünk kell aggódnunk a méretezés és a szerelés miatt, miközben azt se felejtsük el, hogy kérhetünk a hagyományos légtömlős abroncs helyett akár tömörgumit is, ami a rugózás terén talán kevésbé komfortos, de defektállóságban gyakorlatilag verhetetlen.
Amivel kapcsolatban pedig szintén verhetetlen a szerviz szolgáltatása, az nem más, mint a garancia. Az általuk cserélt kerékre szavatosságot vállalnak, így az idő előtt problémássá vált, netán gyári hibás alkatrészek miatt sem nekünk kell vállalni a felelősséget.
Végül, de nem utolsó sorban fontos kiemelni, hogy a szerviz ma már azok számára is elérhető, akik nem laknak Budapesten vagy vonzáskörzetében, azaz nem tudják személyesen elvinni javításra a járművet.
Számukra ott lesz a szervizfutár szolgáltatás, aminek részeként a teljes folyamatot otthonuk kényelméből intézhetik el, miközben a futár viszi és hozza is a terméket.
A kerék csere nincs kész néhány perc alatt
Még egy hosszabb gondolat erejéig érdemes elidőzni a szerviz szolgáltatása mellett. Sokan ugyanis abban a tévhitben élnek, hogy egy elektromos roller kerék cseréje alig néhány perc alatt elvégezhető, valójában azonban ez sokkal hosszabb folyamat.
Noha a Xiaomi Szerviz igyekszik a lehető leggyorsabban elvégezni a javítási munkálatokat, egy elektromos roller kerekének a szétszerelése és összeszerelése azonban – ha mindent szakszerűen ellenőriznek és nem kapkodnak – akár 60-90 percig is elhúzódhat.
Ez az időtartam pedig hatványozódik abban az esetben, ha az első és a hátsó gumit egyszerre kell cserélni, hiszen általános kopás esetén a két kerék azonos mértékben deformálódik, így ugyanabban az időpontban javasolt cserélni őket.
Mivel a szerelés sokáig tart, ezért nyilván ennek is van egy anyagi vonzata, akárcsak az alkatrésznek, azonban cserébe garantáltan jó minőségű alkatrészt, szakértő hozzáállást és garanciális munkavégzést kapunk a pénzünkért.
Elegendő csak az új gumibelső egy kerékcsere során?
Bár egy kerékpárnál elegendő lehet, azonban a Xiaomi elektromos rollereknél a kerékcsere során a külső és a belső gumit egyaránt szükséges új alkatrésszel helyettesíteni, aminek több oka is van.
Egyrészt ez a gyártói előírás, másrészt pedig csak ezzel garantálható, hogy az új kerék ugyanolyan tartós marad, mint korábban, hiszen a külső gumik ezeknél a járműveknél közel sem olyan erősek, mint például egy motorkerékpáron vagy egy autón.
Ez nemcsak élettartamukon, hanem nyilván az árukon is megmutatkozik, így ha defektet kapott a roller, akkor az rendszerint olyan nagy kárt okoz a külső gumin, hogy fel sem merül a tulajdonosban a csere lehetősége.
Foltozással pedig nem érdemes foglalkozni, mert igazán tartós és hatékony megoldás nincs, a kerékpároknál alkalmazott alternatíva pedig jellemzően csak a belső gumit érinti, ha pedig cserélni kell a külsőt, akkor ajánlott az új belső is hozzá a tartósság érdekében.
Amit itt fontos még kiemelni, hogy a külön külső- és belső gumit lehetőségünk nyílik helyettesíteni tömör gumival, így amennyiben gyakran kapunk defektet vagy nem akarunk olyan sokszor szervizbe járni, érdemes lehet elgondolkozni rajta.
Lássuk azonban egy kicsit alaposabban is ezt a témát!
Belsős- vagy tömörgumit válasszunk a kerékcseréhez?
Mint a fentiekben kiderült, az elektromos roller kerék cseréhez választhatunk hagyományos megoldást, tehát belső tömlővel és külsővel ellátott gumit, de élhetünk a tömörgumi által nyújtott előnyökkel is. Hogy melyiket válasszuk inkább?
A külső-belső egy klasszikus és kényelmes megoldás
A belső tömlővel ellátott gumi mellett leginkább a kényelem szól. A levegővel töltött abroncsok ugyanis értelemszerűen puhák, kevésbé szikárak, ennek megfelelően jól tapadnak az úthoz, de ami még lényegesebb: ellátják a lengéscsillapító feladatát.
Nagyon sok elektromos rollerben ugyanis még nincs semmilyen lengéscsillapító betét vagy rugó, ennek megfelelően a kerék feladata, hogy a kisebb egyenetlenségekből fakadó rázkódást valamilyen formában elnyelje.
Ezen felül nemcsak kényelmes, hanem klasszikus, mindenki által ismert megoldás, ami gyakran olcsóbb is, mint a többi alternatíva, ugyanakkor nagyon sérülékeny, és emiatt sokan nem tartanak ki mellette.
Különösen azok nem, akiknél az elektromos roller napi használatban van!
A tömörgumi defekttűrő tulajdonságaival semmi sem tud versenyezni
A légtömlős gumit szerencsére bármikor le lehet cserélni tömörgumira, ami leginkább akkor jó döntés, ha nagyon sokat használjuk elektromos rollerünket – például ezzel járunk iskolába vagy munkába –, és nagyon gyakran kapunk vele defektet.
A tömörgumi legnagyobb előnye ugyanis, hogy kiválóan ellenáll a defektnek, ebből fakadóan sokkal hosszabb élettartammal számolhatunk vele, hiszen kizárólag a felület kopására kell odafigyelnünk a csereperiódus kapcsán.
Természetesen ennek a defekttűrő tulajdonságnak van egy hátránya, méghozzá a merevség. Az elektromos roller használata esetében kevésbé lesz komfortos, a lengéscsillapító hatás eltűnik és könnyebben pattog majd a jármű az úton.
Ez a biztonságos közlekedést egyáltalán nem befolyásolja, de használata minden esetben némi megszokást igényel.
Nem szabad megvárni a defektet a kerékcserével
Sajnos nagyon sok tulajdonos addig vár az elektromos roller kerék cserével, amíg be nem következik a defekt, ami gyakran akár balesettel vagy rengeteg kellemetlenséggel járhat együtt, hiszen hazafelé félúton defektet kapni egy esős napon nem a legjobb élmény.
Nem is annyira a defekt, mint inkább a gumifelület kopása azonban a legfontosabb tulajdonság, amit ilyenkor figyelembe kell venni, hiszen ez képes teljes egészében negatív hatást gyakorolni a roller menettulajdonságaira, ezáltal a biztonságos közlekedésre.
Arról van ugyanis szó, hogy a rollerekre kerülő gumik nem olyan tartósak, mint egy autó vagy egy motorkerékpár esetén látott megoldás, ennek köszönhetően sokkal gyorsabban kopnak, amire a tulajdonosoknak oda kell figyelni.
A kopással ugyanis csökken a tapadás, rövidülnek a féktávok, nedves úton vagy esőben pedig sokkal körülményesebbé válik a közlekedés, a kerekek kopása tehát ilyenkor rengeteg problémát idézhet elő, nagyon veszélyes, ezért érdemes időben reagálni rá.
Összefoglalva tehát ne várjuk meg a bajt, hogy defektet kapunk vagy elesünk a rollerrel, mindig ellenőrizzük a gumik állapotát, és ha az újhoz mérten már látványos a kopás, akkor cseréljük le. Ez biztonságunk érdekében a tömörguminál is fontos!
Mivel növelhetjük a gumi élettartamát?
Természetesen nagyon sokat tehetnek azért a tulajdonosok is, hogy az elektromos rollerre kerülő gumi minél tovább kitartson és megőrizze pozitív tulajdonságait, így leginkább tapadását.
Amennyiben légtömlős megoldással rendelkezünk, akkor az élettartamot jelentős mértékben befolyásolhatja a megfelelő guminyomás biztosítása és fenntartása, hogy mindig optimális keménységű abroncsokon guruljunk.
Ezzel csökkenthetjük az ellenállást, a helytelen vagy idő előtti kopást, valamint általánosan jó hatást gyakorolhatunk az élettartamra, hiszen egy lapos gumi nyilvánvalóan előbb kap defektet és sérül az egyenetlen talajon.
Bármelyik gumitípusról is legyen szó, az élettartamot jelentős mértékben növelhetjük a roller helyes használatával, ami esetünkben azt jelenti, hogy igyekezzünk minél jobb útviszonyok között használni és nem túl gyakran vészfékezni, hiszen ezek a gumi legnagyobb ellenségei.
Az útviszonyokat lényeges külön is kiemelni, hiszen minél rosszabb, kavicsosabb és egyenetlenebb útról beszélünk, az annál jobban roncsolja a gumi felületét, ami nyilvánvalóan csökkenti az élettartamot.
Milyen elemei cserélhetők és javíhatók még az elektromos rollereknek?
Miután a kerék cserét a fentiekben teljesen kiveséztük, érdemes rátérni néhány szó erejéig az elektromos roller további alkatrészeinek cseréjére, azaz probléma esetén mely elemek pótolhatók, illetve javíthatók.
Ide soroljuk például az akkumulátort, ami általános hibaforrás ezeknél a termékeknél, hiszen a rendszeres töltés miatt folyamatosan amortizálódnak, és amennyiben ez már negatív hatást gyakorol az üzemidőre, akkor érdemes új alkatrész mellett dönteni.
Ezen felül lehetőség van még az elektromos rollereknél motorcserére abban az esetben, ha az eszköz nem működik megfelelően, már nem azt a teljesítményt adja le, mint újkorában, vagy más egyéb problémákat tapasztalunk vele.
Természetesen különféle kopóalkatrészeket is találunk a listán, mint amilyen példának okáért a fékbowden, a csengő, a lámpa, a sárvédő vagy éppen a kijelző borító cseréje, melyekre a legtöbbször az általános használatból fakadó elhasználódás miatt van szükség.